Egy egyén vagy egy szervezet életében egyre gyakrabban fordul elő, hogy változtatni kell valamit. Életmódot, lakhelyet, munkahelyet – illetve folyamatokat, szervezeti egységeket, technológiákat.

A menedzsment tudomány éppen ezért sokat foglalkozik a „változásvezetés” (change management) témájával: modellek, eszközök, tréningek születnek, mert pontosan tudják, hogy a változás nem lesz sikeres rásegítés nélkül. Az egyének életében történő változásra kevesebb figyelmet fordítunk: nem sokan kérnek coachtól segítséget, pedig a változást kísérő érzelmekkel könnyebb megbirkózni segítséggel.

Az átmenet modellje

William Bridges „Átmenet modell”-je megkülönbözteti a két fogalmat:

Az átmenet megtörténte nélkül a változás nem lesz sikeres.

Az átmenet alatt az egyén(ek) érzései hullámoznak, egy időben sok ambivalens érzés öntik el őket, amik, ha nem foglalkoznak velük, jelentősen befolyásolják a változás sikerességét. Az emberek nem gépek, amikbe elegendő betáplálni, hogy ezután másképpen fognak működni, és már meg is történik. Azt hiszem, sokan láttunk már elszabotált, késéssel vagy a tervezettől eltérő módon megvalósuló, vagy akár teljesen sikertelen változást. Sokszor ez azért történik, mert az érintett emberek érzéseivel nem foglalkoztak. Egyéni életünkben is tapasztalunk olyasmit, hogy elhatározunk ugyan valami változást, de mégsem sikerül meglépni, talán, mert nem vagyunk felkészülve arra, hogy érzelmileg is feldolgozzuk, ami történik.

Az átmenet szakaszai

Bridges szerint az átmenetnek, ennek a belső folyamatnak három szakasza van:

szakaszai.

Ezeken a szakaszokon mindenki a saját tempójában megy végig.

Az elengedés

Először is, az embereknek el kell búcsúzniuk attól, ahogy a dolgok eddig mentek. Olyan működéstől, amiben több-kevesebb időt töltöttek, amiben már megtanultak jól boldogulni, sikereket értek el. Arra kényszerülnek, hogy feladják eddig kifejlesztett készségeik használatát, gyakorlatilag eddigi valóságukat, amiben éltek. Ez gyakran felveti önazonosságuk kérdését is. Ilyenkor ezek az érzések kavarognak bennük:

Ha ezekkel ez érzésekkel nem foglalkoznak, az ellenállást szül az egész változási folyamatra nézve. Mit lehet tenni? Hogyan lehet átvezetni az embereket ezen a fázison?

A semleges zóna

Miközben az emberek lassan elfogadják, hogy mit kell maguk mögött hagyni, fokozatosan átkerülnek az új szakaszba, de még nem készek az új működésmódra. Olyan, mintha egy hídon lennének: már nem kötődnek annyira a régihez, de még nem látják tisztán, milyen lesz az új. Amit tapasztalnak:

Bridges fontosnak tartja, hogy – bár kényelmetlen – ezt a szakaszt megéljük, hangsúlyozza, hogy ennek időt kell hagyni. Itt születnek ugyanis a kreatív gondolatok, a megújulásra való vágy,, törekvések, ilyenkor növekszik az energia, ami a változást sikerre viheti. Ebben a szakaszban úgy tűnhet, hogy „nem történik semmi”, de valójában itt történik az igazi transzformáció, átalakulás. Mit tehetünk?

Az új kezdet

Néhányan nem jutnak túl a veszteség érzésen, néhányan fenyegetve érzik magukat a semleges zóna bizonytalanságában, néhányan a harmadik szakasz előtt fagynak le. Ez a szakasz már megkívánja, hogy az emberek új módon működjenek, új értékek szerint és újfajta kompetenciákat használva. De ez a fázis már mindenképpen az elfogadás fázisa, előbb-utóbb megérzik a új energiáját, érzik erőfeszítéseik eredményét, sikereket érnek el. Erre a szakaszra jellemző érzések:

Az átmenet menedzserének ekkor meg kell erősítenie, fenntarthatóvá kell tennie az új állapotot:

Azonban tudomásul kell venni, hogy nem mindenki egyszerre éri el ezt a fázist, vagy egyesek akár vissza is csúszhatnak a régi életmódba, ha az újat nem találják sikeresnek vagy komfortosnak.

Amikor egy vezető nyugdíjba vonul

Bridges szervezeti változásokra alkalmazta modelljét. A vezető visszavonulásakor legalább három színtéren történik változás:

Amikor egy vezető bejelenti, hogy nyugdíjba megy, ez az érzelmi hullámzás elindul a csapatban, ráadásul egyénenként különböző módon. Vannak, akik örülnek, vannak, akik megijednek, vannak, akik komolyan fájlalják a vezető távozását. És eközben a vezető sem marad érzéketlen: benne is keveredik, időről-időre változik a szorongás, az öröm, a felszabadulás és a szomorúság.

Ahhoz, hogy az érintettek aránylag zökkenőmentesen éljék át ezt a változást, mindhárom folyamatot menedzselni, tudatosan irányítani kell. Bridges szerint ebben a folyamatban jó, ha a vezető coach segítségét kéri, mert neki is coachként kell támogatnia a folyamatban munkatársait.